
Too few own too many 
newspapers 

ANTHONY HEARD argues that the near-monopolies should shed titles (in their own 
long-term interests) to formerly banned groups 

IT IS common cause that the owner­
ship of the media in South Africa is in 

too few hands. Broadcasting is an effec­
tive state monopoly and establishment 
newspapers are near-monopolies, in 
private hands. 

The situation was created by the grip 
the white establishment had on the 
country and its resources. However 
understandable, it is untenable when one 
considers the needs of a new, democratic 
order. It is equally unsatisfactory con­
sidering the needs of the run-up period 
to free and fair elections. Something 
must be done about it for the short-term, 
and also for the long-term, if South 
Africa is to have a healthy media, which 
means healthy political life. 

Indeed, unless something specific is 
done about the ownership, control and 
direction of the mainstream media within 
the next year or so, South Africa will 
hardly be able to say that the elections it 
subsequently holds are free. It is a 
national priority, every bit as important 
as devising a new constitution and 
electoral procedures and systems. 

Without the opening up of the media, 
millions will have been denied access, 
simply because the main broadcasting 
and print outlets remain in the hands of 
the old establishment — even if belated 
steps are taken to embellish boardrooms 
with black faces, credible or otherwise. 

The hostility and rancour that poor 
media access will generate among now-
unbanned militant black groups, whether 
they are successful in elections or not, 
presages a bumpy ride ahead for the 
media. The future prospects will be a 
sterile choice: bitter opposition by people 
who feel robbed of victory and who 
partly blame the media; or, on the other 
hand, pressure for nationalization or 
drastic anti-monopoly action by people 
who have triumphed in elections despite 
scant support from the media. 

Both ways, the role of the media in the 
vital but delicate job of reconstruction 
after apartheid will be compromised. 

The Afrikaans market is dominated 
by one powerful, far-sighted and well-

run company (Nasionale Pers), and there 
is also a lesser group, with vicissitudes 
(Perskor). Both are in the Nationalist 
fold, and enjoy all the lucrative business 
patronage, such as printing contracts 
(for school books, official publications 
and journals), that closeness to power 
brings. 

In the English-language establishment 
press, there is the powerful Argus 
Holdings and the slimmer Times Media 
Limited, both of whom are linked by 
shareholdings and contracts but effec­
tively owned by Anglo American or 
associated companies like Johannesburg 
Consolidated Investments. Except for 
the Natal Witness, of Pietermaritzburg, 
and arguably the Daily Dispatch, of East 
London, there is no such animal as an 
independent daily paper in the country. 
Even the Dispatch has departed from its 

Crewe Trust past and has a substantial 
number of its shares in the hands of one 
of the major groups, TML. 

But what is as worrying as the absence 
of independent ownership is the fact that 
major unbanned players in the peace 
and political process, notably the African 
National Congress, cannot rely on media 
support worth speaking of in the estab­
lishment press. That should be obvious 
from perusal of newspaper columns, 
however much individual editors might 
sincerely strive for fairness and indivi­
dual journalists might break ranks with 
the ruling atmosphere. 

Ask the ANC how they feel about 
coverage of their affairs in the establish­
ment press. 

For firm opponents of the ANC, the 
present situation might seem unexcep­
tionable — in fact, exactly what they 
want, ideal. But it bodes ill for the future 
of the media and the country. As night 

follows day, the ANC will — if it comes 
to power — be under pressure to break 
up an unsympathetic press. 

Look what happened in Zimbabwe. 
The press, bludgeoned into a pro-Smith 
posture, had been under the control of 
the Argus group, and this situation was 
intolerable to the new government of 
Robert Mugabe — and he effectively 
nationalized it. 

In Namibia, the pattern has been 
different because of a healthier diversity 
of ownership and the fact that at least 
one well-known paper, The Namibian, 
showed sympathy for Sam Nujoma's 
Swapo before independence, thus strik­
ing a blow for future press freedom in 
general. Moreover, in Namibia a clause 
in the constitution effectively entrenches 
free speech. There is justifiable hope that 
Namibia will continue to have a free and 

varied press — despite the inevitability 
of some merging, even some disappear­
ing, and the possibly ominous advent of 
a new government paper, ostensibly for 
developmental and training purposes, 
which could compete unfairly. 

But give me Namibia any day, com­
pared with Zimbabwe. 

In South Africa, assuming an all-
party conference gets interim or transi­
tional arrangements under way pending 
elections, if the mass media is firmly in 
the hands of the "old order" that fact 
will cause major problems in convincing 
critics that this country is sincerely 
democratizing. 

What I am suggesting is that this is the 
time for the established newspaper 
groups to democratize their operations, 
to throw open their printing plants, 
distribution avenues and expertise. 

More important, they should consider 

What is as worrying as the absence of 
independent ownership is that major 
unbanned players cannot rely on media 
support worth speaking of in the establish­
ment press. 

PAGE FIFTEEN 



From Page 15 

divesting themselves of some of their 
titles, and allow ownership to pass to 
other interests who will, unashamedly, 
be more friendly towards once-banned 
groups. 

The Anglo-owned press could take a 
page from the annals of enlightened self-
interest in 44 Main Street, notably the 
move by the Oppenheimers a generation 
ago to allow control of General Mining 
to pass to Nationalist Afrikaners as part 
of a long-term insurance policy against 
state nationalization or undue inter­
ference in the mining industry. 

If the Argus group could so readily 
agree to sell Ilanga to Chief Buthelezi, 
why not sell other titles to ANC-
orientated interests? The Argus Group, 
according to Finance Week, recently 
turned down an ANC approach to buy 
the Sowetan, now ranked with the Star 
as the country's biggest daily. Will Argus, 
on principle, refuse to sell any titles to 
friends of the ANC? 

If so, why? 

It is, of course, always possible for the 
ANC and other formerly banned groups 
to start a daily paper, but party papers 
generally fail dismally just because they 
are party papers. And, the sad experience 
last year of the Weekly Mail's daily 
effort sent a salutary chill down the 
spines of would-be newspaper launchers. 

The fact remains that it is essential 
that all the major players in an election 
be given access to air time and to print 
space if we are to have a successful 
transition to a new order. This is, there­
fore, the time for the monopolies and 
near-monopolies to start breaking their 
own hold on the media, in the country's 
and their own very real long-term 
interests. This way they will exercise 
some control over the process. 

The SABC — wonders never cease! 
—seems poised to concede the principle 
of a truly independent broadcasting 
authority; shimmering irony after all the 
years of its being government's Chief 
Poodle. Someone there has obviously 
seen the writing on the wall, as power 
begins to shift. 

In the realm of the establishment 
press, the basis for an arrangement is 
there. The ANC wants and needs daily 
newspapers. The newspaper companies 
want insurance against nationalization 
or bruising anti-monopoly action. 

Newspapers these days tend to share 
plant and equipment and even adverti­
sing and distribution arrangements, with 
editorial effort separate and competing. 

It would be a disaster if the ANC were either 
to lose or win an election without a friendly 
press. Either way there would be bitterness 
— the former amid frustration and the latter 
amid triumph. 

The "joint operating agreement" prin­
ciple has gained widespread favour inter­
nationally, because of rising costs. 

Presses and distribution are neutral 
factors and can be shared by all. There is 
no reason why current joint operating 
agreements should not continue more or 
less as now, but with ownership of 
certain titles passing to other hands. 

The future media order should be 
marked by maximum press and broad­
casting diversity, and a fair spread of 
outlets for competing philosophies. It 
would be a disaster if the ANC were 
either to lose or win an election without a 
friendly press. Either way there would be 
bitterness — the former amid frustration 
and the latter amid triumph. # 

From Page Four 

Chiluba's victory 
three times in the 1st four months to 
address businessmen and I have found 
them very eager to invest in many of our 
projects," Mwaanga said in an interview. 

The MMD would have no inhibitions 
about selling its copper mines back to 
the Anglo American Corporation, from 
whom it originally nationalised them, 
Mwaanga said. The government might 
retain a small shareholding, but not 
more than 20 percent. 

"We don't mind the South Africans 
coming in here because we believe South 
Africa is changing," he added. 

This approach, Mwaanga believes, 
would induce a more sympathetic atti­
tude on the part of the World Bank and 
the International Monetary Fund and 
enable the new government to negotiate 
a less stringent structural adjustment 
programme. 

Even if it does, the road to recovery 
will still be tough. Privatising the mines 
and para-statal companies will inevitab­
ly lead to retrenchments. 

Any structural adjustment pro­
grammes will also demand heavy cuts in 
the civil service, the merging of govern­
ment departments and a slashing of the 
military budget. 

It will require the removal of subsidies, 
including the food subsidies. And the 
producer price of maize and other staples 
will have to go up to boost production 
and cut imports. That means food prices 
will rocket. 

The kwacha currency will have to be 
further devalued, which will turn in­
flation to superinflation. 

All this is the same kind of painful 
medicine that Eastern Europe is having 
to take, but the worst of it is that the 
Zambian electorate has not been condi­
tioned to expect it. 

When I asked the ecstatic voters on 
election day what they hoped for from a 
new government, they answered without 
exception: "Lower food prices and more 
jobs." 

They are going to get the opposite on 
both counts. How they react, and how. 
Chiluba copes with their reaction, are 
the key questions that will determine 
Zambia's future over the next two years. 

He is an enigmatic figure: a tiny man, 
only 1.5m (5 ft) tall, who has spent his 
life as a trade union leader and is now in 
league with businessmen leading a free 
enterprise party. 

He is not highly educated. He dropped 
out of high school and went to work on a 
sisal plantation in Tanzania, where he 
was a personnel clerk. 

Chiluba is a fluent public speaker who 
whipped up the crowds more effectively 
than Kaunda at the election rallies, but 
with his diminutive stature — empha­
sised by a penchant for double-breasted 
suits — and mild manner he does not 
strike one as a forceful personality. 

He is a born-again Christian and, like 
Kaunda, quotes freely from the Bible 
and can wax emotional and weep in 
public. He frequently calls on Zambians 
to work harder, show greater enterprise 
and undergo "moral rearmament". 

Most of all I worry about the fact that 
as a trade unionist he will be particularly 
vulnerable to charges of betrayal as the 
retrenchments and higher prices begin. 
Will he have the force of personality to 
withstand such charges, will he wilt and 
back away from his stringent pro­
gramme, or will he be thrown out even 
more ignominiously than Kaunda was? 

But at least Zambians have learned 
how to dispose of him peacefully if he 
fails. • 

PAGE SIXTEEN 


