
by Christopher Merrett 

THE RIGHT TO KNOW AND THE S.A. 
STATE OF EMERGENCY 1986-1989 
On 2 February 1990, in his opening address to Parlia­
ment, President F. W. de Klerk initiated an era of glasnost, 
or dialogue, in South Africa. Firstly, he lifted bans on 
organizations, individuals and documents imposed under 
security legislation, and released a few political pri­
soners. Secondly, while the State of Emergency re­
mained in place, it was severely amended. The media 
emergency regulations were abolished except in relation 
to visual material, long-term detention was subject to 
greater control, all affected organizations were de-res­
tricted, and the power to restrict individuals was severely 
curtailed. In many senses, the government's powers 
reverted to the level which had pertained prior to 12 June 
1986, while their implementation became more relaxed 
than at any time in the preceding thirty years. This is thus 
an opportune moment to consider the nature and impact 
of Emergency censorship in South Africa during the late 
1980s. 

For political activists of the mid 1980s a major memory of 
the declaration of the national State of Emergency in 
June 1986 is of isolation and lack of information. For 
several weeks people disappeared into detention or 
hiding, meetings were paralysed by uncertainty about 
what oculd or could not be said (even in the form of 
prayers), political organizations were forced under­
ground, and the publication of anti-apartheid opinion and 
news was stifled. Unattributed pamphlets by clandestine 
groupings were suspected, often wrongly, of being police 
plants. The prevailing climate of uncertainty, and even 
fear, bears a remarkable resemblance to Vaclav Havel's 
description of the 'atomized' society of Czechoslovakia, in 
which opposition groups operated in isolation1. 

It was a period of bizarre and unreal experience through­
out South Africa in which normal discourse, written and 
spoken, came to a virtual standstill. The Weekly Mail and 
Sowetan were seized from news vendors and all anti-
apartheid newspapers were in disarray. The office of 
SASPU National was raided, and burnt down a few days 
later, and the periodical was produced on the run. 
Virtually the only commentator on South African affairs 
was the Bureau of Information whose spokesperson, 
David Steward, appeared frequently on television. 
Steward threatened journalists with retribution should 
they employ that unquestionably accurate phrase 'white 
minority regime', as control was exercised over language 
as well as the contents or reports. Bureau of information 
briefings were not privileged and could be used later 
against reporters. By the end of 1986 five foreign 
journalists had been deported. Newspapers appeared 
with heavy black lines through censored portions, and the 
Sowetan ran a blank box instead of a leader, until such 
indications of censorship were themselves banned. This 
was in tune with the authorities' assertion that "We do not 
have censorship. What we have is a limitation on what the 
newspapers can report"2. The limitations were illustrated 
by the fact that a report was released by Amnesty 
international in London on the detention of an entire 

church congregation at Elsies River on 15 June 1986, 
days before the news was available in South Africa, in the 
Northern Transvaal a Reverend Abram Maja was detained 
for 380 days for possessing and circulating subversive 
material. In court in 1987 the Security Police used part of 
psalm 5 as evidence of the illegal nature of Maja's 
documents, and, when cross-examined, put forward the 
view that parts of the Bible could be construed as 
subversive under the Emergency. Orwell's 1984, it 
appeared, had surfaced in South Africa just a couple of 
years iate. 

Those who designed the censorship aspects of the 
Emergency believed that the demands of the liberation 
movement for democracy in a unitary, non-racial state 
justified a response akin to a low key civil war in which 
control of news and ideas was fundamental. The Emer­
gency regulations thus sought to inhibit communication 
at a number of levels. The most obvious were the 
transmission overseas of images of the popular uprising 
which began in September 1984 in Sebokeng and details 
of officially sanctioned brutality; the communication by 
the Mass Democratic Movement of the ideas and aspira­
tions of the oppressed, and alternative organizations, to 
other sectors of South African society; and the essential 
linkage between organizations which keeps the libera­
tion movement functional. There are two viewpoints from 
which to consider the impact of Emergency censorship: 
the pessimistic and the optimistic, and they will be 
addressed in turn. 

PESSIMISTIC 
The pessimistic viewpoint saw the censorship impli­
cations of the Emergency as a microcosm of the different 
types of censorship inflicted on South Africa for decades, 
enforced with the zealotry of an unchallengeable security 
apparatus, There Is much evidence to support this 
contention. Like apartheid and its educational system the 
State of Emergency sought to seal off the realities of 
apartheid from those who enjoy its benefits. The specific 
role of Bantu education is to separate the mass of the 
people from the cerebral and mechanical means to 
articulate their grievances and hopes for the future. Like 
the plethora of security related laws which has been 
placed on the statute book since 1950, the Emergency 
had the ability to censor dissident individuals (537 
banned and listed persons in August 1989) and organi­
zations. Like the censorship provisions of statutes 
affecting key areas of South African life (for example, the 
police, defence force, strategic trade, and fuel and energy 
supplies) the Emergency regulations covered up the truth 
about the methods used to sustain apartheid. Finally, like 
the \nternal Security and Publications Acts, the Emer­
gency targeted specific publications and seized, cen­
sored and suspended them. 

In epitomizing the massive edifice of South African 
censorship, the Emergency focused attention on the 
extent to which the suppression of ideas was central to 
the government's counter-insurgency Winning Hearts 

10 

file:///nternal


and Minds (WHAM) strategy. The installation of a pliant 
group of 'moderate' black political leaders at the com­
munity level was predicated on two tactics: the injection 
of massive material aid in order to improve low standards 
of living; and the neutralization of popular leaders and 
activists from the democratic movement. The history of 
Alexandra township from 1986 to 1989 illustrates this 
well. The suppression of popular organizations and those 
who propagate their ideals was one strand of censorship 
implicit in the Emergency; the others being the cutting off 
of the flow of information at source; control at the point of 
publication; and the encouragement of a climate of 
informal repression. 

There can be no doubt that these four strands of 
censorship have had a far-reaching and malign influence 
on the nature of contemporary South African society. 
Cutting off information at source involved the exclusion of 
reporters and photographers from scenes of unrest or 
operational areas, which may simply have been, for 
example, the site of a strike. In this way the daily 
experience of thousands of South Africans went un­
published - Ameen Akhaiwaya of Indicator contends that 
reporters were even afraid to record events in their 
notebooks for fear of seizure and harrassment. The 
consequences have been large gaps in the recorded 
history of South Africa; and the attainment of an official 
objective of breaking the mental strands linking the 
struggles of the past with those of the present. Out of 
publication comes shared experience, solidarity and 
commitment, which prompted Suttner and Cronin to 
write: "The struggle is a struggle of memory against 
forgetting"3; and identify censorship as the enemy of the 
democratic movement. As the late Percy Qoboza of the 
Sowetan commented, these regulations reduced the 
general credibility of the Press-people who experienced 
traumatic events were led to distrust newspapers which 
could not report them fully. 

NEWSPAPERS 
The Emergency regulations empowered the Minister to 
place censors in newspaper editors' offices. This he 
chose not to do, probably because of the poor inter­
national publicity which would have ensued, and because 
he had other effective weapons at his disposal. St was 
forbidden, for instance, to publish subversive statements, 
speeches of restricted persons and officials of restricted 
organizations, photographs and details of unrest and 
security force action, details of restricted gatherings and 
certain strikes and boycotts deemed subversive, as well 
as material about the arrest, conditions, release and court 
proceedings involving detainees. 

Titles which tried to circumvent these controls were 
threatened with suspension and in some cases taken off 
the streets for periods ranging from four to thirteen 
weeks. Eleven titles, of which nine are still in existence, 
were so threatened and five actually suspended. This 
tactic was employed as late as November 1989 although 
there were signs that securocrats had penchant for more 
decisive action. Thus there was an upsurge in the number 
of raids and seizures, the latter sometimes involving 
spectacular quantities of material, coinciding with a 
transfer of responsibility for seizure from the Department 
of Home Affairs to Law and Order. The process started in 
July 1988 with the seizure of 14 300 copies of the Learn 

and Teach publication The historic speech of Nelson 
Rolihlahla Mandela at the Rivonia Trial, which is part of 
open court proceedings and the historical record. In late 
August 5 000 copies of the Muslim community paper Al 
Qalam were seized, followed by 30 000 copies of Crisis 
News. In the same month copies of one issue of Weekly 
Mail were confiscated; while in November 1988 a 
Lebowa youth was arrested at a bus stop for reading 
New Nation, questioned at a police station and then 
taken home, where copies of Learning Nation sup­
plement and a T-shirt were confiscated. 

During 1989 raids affected not only the favourite targets, 
the alternative Press and the trade unions (10 000 copies 
of COSATU News taken in April 1989), but also publi­
shers like David Philip (four raids in six weeks), Ad Donker 
and Ravan, and booksellers. The authorities removed 
1340 copies of the Learn and Teach publication Com­
rade Moss and were also interested in Culture in 
another South Africa, Meii's The land belongs to us, 
van Diepen's The national question, and Mzala's 
Gatsha Butheiezi, which quotes Ronald Segal, at that 
stage a banned exile. From The Other Press Service 
(TOPS) police confiscated in July 1989 two photographs 
of David Webster's funeral, a poster and a notebook, 
minutes and a Southern African Catholic Bishops' Con­
ference (SACBC) resource package. 

At the same time the State started to prosecute rather 
than take administrative action. A Gardens Youth Con­
gress member was fined R1 500 in June 1989 for 
publishing a subversive statement in a pamphlet. On 21 
July 1989 reporters from the Weekly Mail were charged 
under the Emergency for articles printed in 1987 on 
detainees, based on information raised under privilege by 
Andrew Savage in Parliament. Vrye Weekblad, a favour­
ite target, was prosecuted for its coverage of the cons­
cientious objection issue; and other publications faced 
charges for publishing material on school boycotts, 
security force action, hunger strikes, labour strikes and 
demonstrations. Newspapers were also charged under 
the Internal Security and Prisons Acts by way of reminder 
that the censorship provisions of other legislation were 
formidable. At least four newspapers were charged with 
quoting Comrade Harry Gwala, who was released from 
prison in November 1988, yet remained a listed person 
until 2 February 1990. 

DETENTIONS 
During the five weeks following declaration of the national 
Emergency on 12 June 1986 one person was detained on 
average every five minutes. From July 1985 to December 
1989 45 000 people were detained, some for periods up 
to 30 months and almost all under the Emergency. The 
vast majority were members of organizations adhering to 
the Charterist and Congress traditions. Although many 
types of person were included, two stand out. The first 
were high profile leaders, including journalists and 
academics, the most articulate exponents of the demo­
cratic philosophy. In the case of Zweiakhe Sisulu, editor 
of New Nation, it was eventually made clear that 
detention was a result of his work as a journalist. Security 
police admitted in court that the detention of two other 
media persons was designed to prevent the publication of 
a new radical paper in the Eastern Cape. Under the 1985 
Emergency almost the entire staff of Saamstaan was 

i i 



detained. The second type involved thousands of low-
profile activists and rank-and-file members of anti-apart­
heid organizations. Many underwent no interrogation 
and the purpose of their detention seems to have been 
that of disruption of community organizations, especially 
the severing of communications. 

On release many ex-detainees became restrictees, 
numbering 658 in all. Restriction orders varied from 
person to person, but many proscribed work intended for 
publication, Press interviews and a presence on premises 
involved with journalism and educational matters. Such 
restrictions severely disrupted the careers of two leading 
journalists, Zwelakhe Sisulu and Brian Sokutu. Sisulu's 
detention occupied 735 of 1056 days of his newspaper's 
existence and his restriction order ran to three pages. He 
had to report to Orlando police station daily. Restrictions 
were also placed on 31 anti-apartheid organizations 
which, while they continued to exist in a purely legal 
sense, were probibited from disseminating their own or 
anyone else's views. Thus important data and viewpoints 
on township affairs conscientious objection, alternative 
education, trade union issues and human rights abuses 
became inaccessible. As early as 21 June 1986 the 
utterances of 118 organizations in six magisterial 
districts in the Western Cape had been banned. 

The Emergency encouraged a climate of increasingly 
unrestrained militarism which nurtured informal repres­
sion. This has ranged from the harassment of community 
activists by police, municipal police and vigilantes, 
through arson and explosions, to assassination. The 
massive, professionally executed explosions at COSATU 
House and Khotso House, the firebombing of Khanya 
House and the Port Elizabeth Advice Office, and the 
burglaries of news agencies have all resulted int he loss of 
important documents and communications hardware. 
The killing of David Webster on 1 May 1989 is widely 
believed to have been connected to his role in docu­
mentation of detentions and political assassination by 
death squads. The prosecution of low intensity conflict 
whether by the State or its freelance allies, had (and 
continues to have) the general objective of silencing 
opposition viewpoints emanating from community 
groups, educational, cultural and religious organizations, 
trade unions, the media, and professional and sports 
bodies. Evidence now emerging from the Harms Com­
mission suggests that both the South African Police and 
the South African Defence Force ran squads capable of 
assassination and destruction. 

BLEAK 
By the end of 1989, the picture was thus bleak. In late 
1986 a number of successful challenges were mounted 
to Emergency regulations \n the Natal Supreme Court 
which declared them void for vagueness or outside the 
original intentions of the Public Safety Act (Act no. 3 of 
1953); or, in other words, meaningless or illegal. Some 
rulings were overturned in the Appellate Division; other 
regulations were made more watertight and re-issued, for 
example as the Media Emergency regulations of De­
cember 1986 and August 1987, a draconian set of curbs 
which remained largely unaltered and licensed the 
Minister to exercise his prejudices in an arbitrary way. A 
wall of silence descended around significant portions of 
South African life, particularly in the black townships, 
already deprived by the policy of apartheid of the 

educational and material wherewithal to communicate 
news, ideas, frustrations and hopes. Anthony Sampson in 
the Observer of 22 June 1986 described Soweto as cut 
off from Johannesburg in the same way as East from West 
Berlin. Physical obstructions such as roadblocks and cut 
telephones could not be maintained indefinitely, but 
some commentators attributed deaths to the control of 
information which inhibited propagation of the Mass 
Democratic Movement's non-violent philosophy. 

The Emergency's censorship has been very much more 
radical and effective than that which operated before 
1986. It was not overly ambitious, sought to control 
information only from within South Africa, depended 
almost entirely on State employees to enforce it, and 
encouraged self censorship. Traditional' censorship by 
contrast was over-ambitious in its attempts to control the 
World's literature and the import of media through the co-
option of many potentially unco-operative agents such as 
librarians and booksellers. Perhaps most important of ail 
there was no general opposition from the white com­
munity about media restrictions. Christopher Hope found 
that"... people are told very little. They wish to know even 
less"4, accepting the small warnings on the front pages of 
newspapers and voting in large numbers (80% or over) in 
both May 1987 and September 1989 for parties prac­
tising or advocating the methods of a police state. 
"Pictures of rugby and beauty queens have replaced 
township unrest on many front pages", wrote Tony Heard. 
"Now the darkness is almost complete"5. Truth had 
become subversion. 

OPTIMISTIC 
Considerable damage has been done to South African 
society, and to the liberation movement, by Emergency 
censorship. However, there were contradictions within 
the system, and combative challenges to it, which make a 
more optimistic viewpoint not unreasonable. When the 
Weekly Mail was suspended for four weeks in November 
1988, its co-editor, Anton Harber, in a pugnacious 
response, called upon journalists to stop worrying about 
the law and adopt the tactics of the streetfighter. Only in 
this way, he reasoned, could remnants of the right to know 
be preserved in the face of the imperatives of the 

12 



totalitarian state. This strand of defiance was visible 
throughout the Emergency and it has important impli­
cations for the future. Significantly it surfaced in reso­
lutions closing an Institute for a Democratic Alternative 
for South Africa (IDASA) conference in January 1990, at 
which it was agreed that laws restricting democratic 
debate should be broken. 

A limited amount of textual and photographic material 
about township experience has filtered through in spite of 
the exclusion of journalists and camera crews. In the early 
days of the Emergency this was because the police 
followed up cases retrospectively. With the launch of the 
Defiance Campaign in August 1989 a new policy of arrest 
and confiscation on the spot became apparent as well as 
a continuance of raids on the offices of foreign news 
networks. The aim of the police seemed to be to remove 
Press persons at the scenes of non-violent protest, before 
taking violent action themselves. In the first few weeks of 
the campaign 74 arrests were noted and the deter­
mination of journalists was epitomized by repeated 
arrests. Overseas news coverage, written and pictorial, 
was far more comprehensive than had been the case 
three years earlier and the South African Police ex­
pressed anxiety about material smuggled out of the 
country. 

Comments in works such as Now everyone is afraid6 

offer an insight into loopholes in the Emergency. The 
acquisition of information about police activity in less 
accessible areas was made virtually impossible until 
court proceedings were instituted. The lodging of affi­
davits and the bringing of interdicts against kitskon-
stabels was not seen as a direct tactic but one which 
would generate publicity. In this way information about 
human rights abuses at KTC, Bhongolethu (Outshoorn), 
Aberdeen and Hofmeyr was brought to light, although the 
State tried to embargo affidavits relating to community 
grievances. Similar tactics exposed the activities of the 
Ama-Afrika vigilante group in the Eastern Cape, and some 
headway was made in countering government propa­
ganda about so-called 'black on black violence' and 
'faction fights', in KwaNdebele three journalists from the 
Star found a three day spell in custody at Kwaggafontein 
police station a fertile source of information. In the case of 
a Black Sash project looking into municipal police in the 
Eastern Cape7, research was only possible because they 
did not fall within the definition of security forces. In the 
published findings some references to the South African 
Police and South African Defence Force had to be excised. 
On the other hand, de Villiers and Roux8 reported that 
Press curbs restricted information on municipal police 
activities. 

Political trials, required from time to time to display South 
Africa's legal system, also proved to be a useful source of 
data, possibly explaining why the government appeared 
to grow iess keen on them. Occasionally there were 
suggestions that reporting on political trials would be 
restricted until judgement was given. The various Alex­
andra Treason Trials, for example, revealed information 
about people's courts, alternative township structures, 
and police and vigilante action. Inquests also provided a 
channel for the release of information, for example about 
the existance of Askaris, or renegade ANC cadres, now in 
the service of the State. Little is still publicly known about 

the deaths of 11 people at Trust Feed on 3 December 
1988 because of Emergency restrictions, but the inquest 
magistrate in October 1989 found circumstantial evi­
dence of the involvement of three policemen from New 
Hanover. 

INNOVATION 
Prohibitions at the point of publication were circum­
vented in a number of innovative ways. Initially there was 
an air of despair involved in the printing of black lines 
across vulnerable text, and the choice of the potato by the 
editor of Sowetan as the subject of his weekly column, in 
the absence of a clear right to report political matters. The 
Weekly Mail argued that once the Bureau of Information 
had released its version of events, details from other 
sources could be published. This adroit approach was 
declared illegal in court. Initially it was believed to be 
illegal to publish the names of detainees. In the confusion 
of 12 June 1986 a few inaccurate lists appeared, but after 
25 July a concerted effort was made ot list all those 
persons whose next-of-kin had been informed, an as­
sumption of public knowledge. The ready availability of 
names stands in contrast to the Argentinian experience 
during the 'dirty war* of 1976 to 1983 where only two 
Buenos Aires nespapers, one English language, dared to 
provide this protective role. The Weekly Mail became 
skilled at drawing attention to censorship without in­
fringing the regulations and simultaneously raising the 
spirits of its supporters: blank spaces were, for instance, 
filled with the names and phone numbers of government 
ministers, to whom readers were referred for further 
information. The alternative Press became accustomed 
to releasing information in thinly veiled terms easily 
interpreted by its readership. Thus "familiar yellow 
vehicles", "persons who may not be named" "a substance 
inducing tears" became longhand for police vans, the 
police themselves, and tear gas. 

The suspension procedures launched against New 
Nation were challenged in court, but this succeeded only 
in postponing the inevitable. Both the court proceedings 
and the process of appeal to the Minister under the 
Emergency did, however, allow the public to see how 
muddled and arbitrary were the reasons for suspension. 
Weekly Mai! published the front page of the first 
suspended edition of New Nation, an action subse­
quently made illegal under the Emergency. South 
managed to sell 20% of its 9 May 1988 edition in two 
hours before its suspension was gazetted, and the next 
month was spent in in-house training, helping Grass­
roots, a Western Cape community newspaper, and 
launching a Press agency. Grassroots and New Era had 
suspensions lifted as recently as May 1989. However, the 
outburst by Stoffel Botha in May 1988, when he described 
the alternative Press as 'media terrorists' purveying 
'publicity for revolution'; Work in Progress editor Glen 
Moss' description of warnings as "incoherent and un-
grammatical" and his point that scattered references 
could not be considered "systematic publication of 
subversive propaganda" as required by the regulations9; 
and, most significantly, international support for the Save 
the Press campaign, devalued the suspension process 
even in the eyes of the State. Conversely the lack of a 
rational and predictable basis to the Minister's comments 
and actions encouraged the seif censorship which is 
borne of uncertainty. 

13 



SLOW PROCESSES 
There was evidence of dissension, inefficiency and 
embarrassingly slow processes within the system. The 
latter could have been exacerbated by the need to 
reiterate the warning process with the declaration of each 
new emergency. None of these fitted the image of the 
Emergency as a time of quick, firm action. Nor did the 
authorities persuade anyone that this arbitrary but drawn 
out procedure was in any sense objective or scientific 
despite the existence of a panel of experts to advise the 
Minister. Suspended titles, to outward appearances and 
like many detainees, emerged strengthened by the 
experience. Grassroots, for example, increased its print 
run from 30 000 to 50 000 when it re-appeared in May 
1989; while New Nation printed 65 000 copies after a 
suspension warning in November 1989 and sales rose 
82% during the year as a whole. Similarly, plans to 
establish a register of news agencies in June/July 1988 
had to be abandoned when the practicalities were 
investigated - under this proposed regulation even the 
local gardening correspondent regularly writing for a rural 
newspaper would have been liable for registration. There 
was also considerable international opposition to the 
measure. The Save the Press campaign, which was at its 
height at this time, demanded the right to acquire and 
disseminate information, move freely around the country, 
air all views and act on behalf of any cause, and associate 
with any movement. Most opposition newspapers, 
whether of the mainline or alternative traditions, carried 
front page warnings about Emergency censorship, 
although not necessarily every day. Some were com­
prehensive in their explanation of the state of affairs, but 
the most creative was South's: "You have the right to 
know". 

Restrictions on individuals and organizations proved 
increasingly thin: in August 1989 a number of persons 
and corporate bodies declared themselves unrestricted, 
although the UDF itself was not to do this until 17 January 
1990. At the height of the Defiance Campaign in 
November 1989 Transkei lifted its State of Emergency 
and bans on Charterist, Africanist and Black Conscious­
ness organizations. Even before the campaign however, 
restricted views were becoming more readily accessible. 
The London based Southscan on 7 June 1989, for 
instance, published an interview with Ephraim Nkoe 
(education officer) and Simon Ntombela (publicity secre­
tary) technically in their individual capacities, but in reality 
speaking on behalf of the South African Youth Congress 
(SAYCO). The Defiance Campaign included a national 
'speak out' by restricted persons which was reported 
verbatim by the alternative Press. The same Ephraim 
Nkoe was a speaker at the launch of the Durban Youth 
Congress in August 1989 and was quoted in the Press, in 
September 1989 a Northern Transvaal SAYCO member 
was charged with furthering the aims of his restricted 
organization, in what was believed to be the first such 
legal action. At the same time SAYCO issued a statement 
condemning the charge, which was published in the 
Press. In the same month another restricted organization, 
the End Conscription Campaign, released a national 
register of 771 men refusing to serve in an apartheid 
army. Although full details of related Press conferences 
could not be published, information about the objectors 
and their experiences in Namibia and Angola were a 
.powerful challenge to the regulations which made it an 

offence to undermine conscription. The State was able to 
outlaw organizations and disrupt communications but not 
remove accumulated experience nor control thought10. 

Both the government and the Mass Democratic Move­
ment were well aware of the effect of draconian censor­
ship on democratic discourse. Mohammed Valii Moosa of 
the UDF National Executive speaking in June 198911 

admitted that the Emergency had disrupted communi­
cation and created isolation, while much energy had been 
expended on a purely holding operation. David Webster 
wrote about the chaotic days of June 1986, pointing out 
that at that time only the trade unions had the com­
munications structure to maintain a flow of information. 
The human rights observer of June 1986 would have 
needed to be capable of a considerable level of optimism 
to believe that three years hence, still under a State of 
Emergency, fulfillment of the right to know would still be 
on the agenda, and fiercely contested. 

This combative response developed particularly strongly 
in the wake of the February 1988 restrictions, led in 
particular by the Church. New umbrella groups such as 
the Committee for the Defence of Democracy in South 
Africa (CDDSA) and the Azanian Co-orginating Com­
mittee (AZACCO) replaced restricted organizations, but 
they too were quickly silenced. More significant was the 
restriction of the Detainees Parents Support Committee 
(DPSC). Its documentation and publicity role were quickly-
taken over by the Human Rights Commission with a 
structure and brief far wider than the DPSC. The moni­
toring roles of many local detainee support gorups were 
taken on by unaffected organizations and new projects 
were started by relatively well protected university de­
partments and research groups. The idea that academic 
freedom demands the academic responsibility of docu­
menting State repression became more widely accepted 
in universities than hitherto. Similarly the number of 
human rights activists and progressive journalists in­
creased. 

TRUTH 
The nature of South African society and its international 
links have been such that the truth cannot be suppressed 
in its entirety, although the government evinced a clear 
desire to do so since the report of the Steyn Commission 
in 1982. Even the barrier? created by apartheid have 
been too porous to permit this. Similarly there have been 
too many people committed to the right to know to control 
all the information crucial to preservation of the status 
quo. The esoteric details of the South African struggle are 
often difficult even for sympathetic foreign observers, but 
the South African government's assault on freedom of 
expression and information touched on an international 
issue which is only too readily understood overseas. In 
this context the alternative media became well en­
trenched given the circumstances, and even attracted 
material aid. In 1988, for instance, the Canadian govern­
ment announced a million dollar plan to establish a legal 
advisory fund for the alternative Press, support individuals 
suffering from censorship and blunt government propa­
ganda. International pressure was important, and possi­
bly crucial, in limiting suspension and defeating the 
registration of news agencies. Two, perhaps unfashion­
able, further points are worth making. Firstly, the exis­
tence of Parliament and opposition MPs to ask questions 

14 



ensured that the authorities were forced to reveal some 
information. Secondly, the failure of the international 
community to enforce sanctions rigorously gave the 
South African government reason to behave in a relatively 
restrained fashion; and refrain from the tactics remem­
bered from Argentina and Chile in the 1970s which would 
have disrupted communication totally. 

In the opinion of the editors of Work in Progress".. . any 
government which has as much to hide as South Africa's 
rulers must fear all but the most tame sections of the 
media" and ". . . is justified in fearing what a competent 
media might publish"12, it is the task of South African 
democrats to uncover and disseminate as much infor­
mation about the way the country is run as possible. A 
deeper understanding of power structures and relation­
ships is fundamental to the debate about the planning of a 
future in which people have greater control over their 
destinies. Experience of life under a State of Emergency 
has shown that within a deeply entrenched culture of 
resistance in South Africa isan important group which has 
as a priority the maintenance of channels of communi­
cation. So draconian were the implications of the State of 
Emergency that the numbers of people committed to the 
right to know grew considerably and their skills and 
tactics expanded commensurately. It is thus possible that 
out of the challenge of severe repression might emerge 
stronger foundations for a policy of freedom of infor­
mation in a post-apartheid South Africa. • 

Chris Heymans and Gerhard Totemeyer(eds): Govern­
ment by the People: The Politics of Local Govern­
ment \n South Africa. Juta, 1988. 

Given the municipal elections and the implementation of 
the new local government structures that are underway, 
this is a most welcome book. It is timely, useful and also, 
the first of its kind. 

A wide range of people, representing a cross-section of 
the ideological spectrum have contributed to this book. 
The usefulness of the text lies in the fact that the politics 
of local government in South Africa has been made 
accessible to a wider reading public. It is written in a fairly 
simple style - a book which is not only of interest for the 
specialist alone but can be read by the average prac­
titioner of local government as well as people involved in 
community organisations. 

The articles are broadly divided into three themes:-
(a) The relevance of local government; 
(b) Local government and the politics of "reform" and 

"restructuring" in South Africa; and 
(c) Future trends 

REFERENCES 

1. Havel, V. Introduction In: Vaculik, L. A cup of 
coffee with my interrogator: the Prague 
chronicles London: Readers International, 
1987, p.i. 

2. Times 26 June 1986. 
3. Suttner, R. and Cronin, J. Thirty years of the 

Freedom Charter. Johannesburg: Ravan, 1986, 
p.5. 

4. Hope, C. White boy running. London: Abacus, 
1988, p.53. 

5. Heard, A.H. How I was fired. Index on Censor­
ship 16(10) 1987, P. 11, 12. 

6. Now everyone is afraid: the changing face of 
policing in South Africa. London: Catholic 
institute for International Relations, 1988. 

7. Greenflies: municipal police in the Eastern 
Cape. Cape Town: Black Sash, 1988. 

8. De Villiers, M. and Roux, M. Restructuring 
apartheid: terror and disorganisation in the 
Eastern Cape, 1986-1988. South African So­
ciological Reviesw 1(2), p. 54. 

9. Weekly Mail 5(1) 13 January 1989, P. 4. 
10. Collinge, J-A. Defiance: a measure of expec­

tations Work in progress 61, 1989, p. 7. 
11. New Nation 4(21) 2 June 1989, p. 6-7. 
12. Work in Progress 53, April/May 1988, p. 2. 

The general feeling amongst people who write about local 
government and certinly amongst those whose work 
appears in this publication, is that Central Government is 
seeking to make reforms at local government level - there 
is a belief that this process will be a building block towards 
more fundamental changes at the national level. 

Local government reforms can be perceived to take place 
at least partly in response to struggles waged by civic and 
community organisations. Local government is a site of 
struggle, and changes at this level may affect policies at a 
national leveLChanges brought about by struggles from 
below rather than concessions granted from above make 
it possible for Socaf government to function as a forum for 
change - that will lead towards more fundamental 
national changes. 

This review will discuss the book under consideration 
chapter by chapter 

ACCESSIBLE POLITICS 


