
Outlaw newspaper monopolies 
AN ESSENTIAL ELEMENT IN REAL MEDIA FREEDOM IS PLURALISM IN 

OWNERSHIP AND CONTROL 

_ by 
Colin Legum 

IT IS a remarkable fact that although 
Press freedom (taking in both the 

print and electronic media) is one of the 
essential bulwarks of a democratic 
society, virtually none of the Western 
democracies can claim, after centuries of 
practice, to have succeeded in creating a 
genuinely free Press. It is certainly not 
genuinely free in the United States or 
Britain, and still has important weak­
nesses even in the more successful 
examples to be found in the Scandi­
navian countries. 

An important starting-point is to 
define the essentials of a genuinely free 
Press. 

The first is that there should be a 
constitutional guarantee of Press free­
dom, underpinned by the right of appeal, 
to the courts in the case of infringements. 

Other essentials are: a pluralism of 
newspapers and magazines reflecting the 
views of diverse political, social and 
economic interests; a law against mono­
polistic ownership of newspapers; and 
accountable public control over a section 
of television and broadcasting, as best 
exemplified by the British Broadcasting 
Corporation. 

However, even when these essentials 
are guaranteed by law, the operation of 
market forces is such that it is impossible 

From previous page 

Mayer's concept of incapsulation to the 
experience of Italians in London. 

Beinart's account of the origins of 
"Indlavini", rural gangs in Pondoland, 
draws attention to a major third force in 
Xhosa society which promises to over­
whelm or synthesise the old Red-School 
dichotomy. "Red" implied an involve­
ment in the wider society only inasfar as 
it was necessary to sustain the subsis­
tence economy and culture at home. 
"School" people sought emancipation 
by acculturation, emulating the domi­
nant whites — an aspiration rendered 
meaningless by legislated racism. 
"Indlavini" groups, like the urban 
comrades and youth brigades, give ex­
pression to the revolutionary conse­
quences of landlessness (which destroys 
"Red" aspirations) and the failure of 
acculturation to deliver emancipation. 

McAllister takes us into a backwater 
where beleagured "Reds" survive with 
some help from anthropologist friends. 
Spiegel contributes a lively account of 
Basotho explanations for the prevalence 
of extramarital sexual liaisons — 
rationalising the improper with historical 
precedents in ways to which the AIDS 
activists could well pay attention. 

Cecil Manona, whose contribution to 
Xhosa scholarship over the past two 

decades as interpreter, guide and counsel­
lor is prodigious, and Virginia v.d. Vliet 
give perspectives on township life in 
Grahamstown from the bottom (ex farm 
migrants) and the top (middle class 
wives) respectively. 

The volume concludes with a beauti­
fully constructed account of the way in 
which ethnicity is transacted between 
men and women in the region between 
Lake St Lucia and Delagoa Bay. In a 
world where ethnic labels are used as 
banners beneath which people kill and 
die, it is salutary to be reminded of how 
ephemeral they can be. David Webster, 
who wrote it, died a martyr to that 
insight, subversive as it is of racist 
orders. 

Transition and Tradition is not simply 
an anthropologists' book, for circulation 
among members of an obscure club. 

It addresses fundamental issues rele­
vant to the process of change in South 
Africa. Despite all the misery and 
oppression to which it refers, its 
ultimate message is optimistic. 

Men and women, even when the 
victims of multiple oppression — by 
race, gender, age and poverty, use the 
material, ideological and social resources 
at their disposal to make meaningful 
lives for themselves, transcending where 
they cannot overthrow their oppressors. 

- PROFESSOR M. G. WHISSON 

for all but the richest interest groups to 
achieve genuine medium pluralism. Two 
examples can be cited to illustrate this 
failure. In Britain only one national 
newspaper (the popular Daily Mirror) 
supports the traditional alternative 
government, the Labour Party. The 
majority of national and provincial 
papers support the Conservative Party. 
The Liberals are in a better position 
because they have the support of the 
influential Guardian and general support 
from a few independent national papers. 
Even in Sweden, were the Social Demo­
crats, have held power, on and off, for 
more than 30 years, the party's only 
support is a weak and struggling news­
paper. 

These two examples might be cited as 
evidence that the vaunted power of the 
Press to influence public opinion is not 
all that it is cracked up to be. One is 
reminded that when President Harry 
Truman won his first resounding victory 
he had the support of only one major 
newspaper, nation-wide. The counter­
vailing force to the 'power of the Press', 
certainly in Britain and Sweden, has 
been the role of publicly-controlled tele­
vision and radio. Nevertheless, even if 
one discounts the 'power of the Press' to 
influence the outcome of elections, it is 
surely unarguable that the climate of 
opinion on major issues is largely con­
ditioned by the Press. Besides, if a 
pluralist Press is accepted as an essential 
condition for a free society, it is clearly 
important to make this possible and not 
to leave its achievement simply to the 
operation of market forces. 

My own experience as a journalist 
both in this country and through my 33 
years association with the London 
Observer has strengthened my view that 
it is not possible to achieve a genuinely 
free Press, as earlier defined, by leaving 
the ownership of newspapers and the 
electronic media to the workings of the 
market-place. This is not to argue in 
favour of any form of state control or 

PAGE SEVENTEEN 



From Page Seventeen 

Independence forTielman Roos and Arthur 
Barlow group was short-lived 
supervision of newspapers which is 
inimical to Press freedom. 

Let me cite first my experience as a 
journalist in South Africa where I began 
my career in 1936 on the staff of the 
Express newspapers which were started 
by Tielman Roos and Arthur Barlow to 
drive the country off the gold standard 
and in support of the short-lived Central 
Party. 

The Express newspapers (which later 
included the Daily and Sunday Tribune 
as well as an independent news agency, 
Africopa), were later acquired by the 
financier, I.W. Schlesinger. When his 
theatre and catering companies encoun­
tered financial difficulties and he needed 
a substantial foreign loan, the condition 
for making this possible was the insis­
tence by the mining interests (led at the 
time by John Martin of Corner House) 
to sell out his newspaper-interests to the 
Argus group. This put an end to the 
attempt to create an independent news­
paper group not controlled by mining 
interests. From that point on (despite a 
brave attempt by John Sutherland to 
start up the Port Elizabeth Advertiser, the 
success in keeping the independence of 
the Natal Witness and, for a time, also of 
the East London Dispatch), the English 
language Press came increasingly under 
monopoly control by the powerful 
mining houses. (This episode has been 
partly chronicled by G. Lindsay Smith in 
his book on the South African Press.) 

Later, when I took over the editorship 
of the Labour weekly, the Forward, from 
T.C. Robertson, and subsequently 
launched the Illustrated Bulletin with Dr 
T.W.B. Osbortt MP, we failed to attract 
sufficient advertising support to provide 
a voice for a nascent social democratic 
movement. Because I refused to work 
for any newspaper controlled by the 
mining interests, my career as a journalist 
in this country was blocked. 

MY EXPERIENCE with the 
Observer taught me different 

lessons. Here was a newspaper with a 
history spanning three centuries (the 
oldest in Britain), and with an inter­
national reputation. After World War 2, 
the Astor family decided to vest the 
paper's ownership in a national trust, 

much on the lines of the Guardian and 
the Economist. The example of these 
three newspaper trusts pointed the way 
to a new form of newspaper ownership 
different from that of the customary 
strong proprietorial control of the 
Beaverbrooks, Harmsworths and 
Kemsleys — all of them strongly suppor­
tive of Conservative interests. 

Notwithstanding the Observer's inter­
national standing and its success in 
achieving the second largest circulation 
among the country's serious national 
newspapers the paper found that it was 
unable to afford the heavy capital costs 
involved in competing with its main 
rival, the Sunday Times. This forced the 
paper to find new financial backers. At 
first, this was achieved without doing 
damage to its trust status through a deal 
with a liberal-minded American oil 
tycoon. After a few years he suddenly 
and inexplicably decided to sell off his 
controlling interest to Tiny Rowland of 
Lonrho. The vagaries of big business 
interests spelt the end of the Observer 
trust — a sad episode brilliantly told in a 
recent book by Richard Cockett, David 
Astor and the Observer. 

Here, then, is a case where even a rich 
family (the Astors) and a successful 
newspaper were unable to withstand the 
competition in the market place. Instead 
of control through a nationally-
representative trust, the Observer fell 
into the hands of a single proprietor keen 
to promote his particular business in­
terests in Africa and in his long drawn-
out battle over control of Harrods. 

The reason why the attempt to main­
tain control over the Observer through a 
trust failed, while the trust ownership of 
the Guardian and the Economist has so 
far succeeded, is that the former can rely 
on the high profitability of its sister 
paper, the Manchester Evening News, 
while the latter was economically well 

established and had little serious com­
petition in its field when its trust was first 
formed. 

THE PRESENT trend of newspaper 
ownership throughout most of 

Britain, the United States, France, 
Germany and Holland is towards strong 
proprietorial control through powerful 
conglomerates. Men like Murdoch, 
Springer and, until recently, Robert 
Maxwell have replaced the earlier 
tycoons like Beaverbrook, Harmsworth 
and Kemsley. More recently, we have 
seen the entry into this band of news­
paper tycoons of the Canadian multi­
millionaire, Conrad Black, the new 
proprietor of the old Conservative 
'bible', the Daily Telegraph, the major 
group of Fairfax newspapers in Aus­
tralia, and who is now engaged in 
negotiations to acquire a major stake in 
South African newspapers. 

It is at least arguable whether control 
ofnational newspapers by foreigners is a 
healthy development. One negative fea­
ture of this development is that the 
source of control is externally based. It 
still remains to be seen whether in the 
case of Conrad Black he will acquire a 
controlling interest from Anglo-America, 
or only a substantial minority interest. 
The case is still open. 

My own reasons for resigning as an 
associate editor of the Observer were 
twofold. First, because I saw a conflict of 
interest between the independence of the 
paper and the business interests of 
Lonrho. There are several examples of 
the paper's policies which can be cited as 
justifying my suspicions. For example, 
there was no criticism in the paper of the 
policies of President Moi of Kenya until 
a quarrel developed between him and 
Rowland; and when an Observer cor­
respondent wrote a justified piece 
criticising Dr Banda's policies in Malawi, 

( Even a rich family (the Astors) and a 
successful newspaper were unable 

to withstand the competition in 
the market place ) 

PAGE EIGHTEEN 



From Page Eighteen 

the paper was forced by the proprietor to 
repudiate its own correspondent and to 
make an abject apology to Malawi's 
dictator. Nor has the paper made any 
criticisms of Dr Jonas Savimbi who is 
strongly backed by Rowland. 

My second reason for resigning was 
that I saw a great danger in the exclusive 
right of the proprietor to appoint and 
dismiss the editor. It is of course argued 
that proprietors have the right to make 
any appointments they choose; but in 
the case of newspaper editors, such an 
exclusive right circumscribes the ability 
of an editor to exercise his/her right to 
make an independent judgment. The 
editor becomes simply an instrument of 
the proprietorial interests. 

What kind of freedom is that? 

I HAVE been amused to see several 
South African newspaper editors 

claim that they have never been inter­
fered with by their proprietors. Perhaps 
not. But the fact is that editors are 
chosen in the first place because they are 
known to be supportive of the general 
policies of their proprietors, although 
they are free (and often exercise this 
freedom) to voice their criticisms on 
particular issues. But who has ever heard 
of a South African editor criticising the 
dangers of Press monopoly, or taken the 
side of, say, the miners against the 
Chamber of Mines? 

Editors are chosen because they broad­
ly agree with the main lines of policy of 
the proprietors; this is natural, but it is 
no defence against the charge that editors 
are not free to take a stand on issues 
likely to be felt as inimical to the proprie­
torial interest. Who has ever heard of an 
open supporter of, say, state intervention 
in the economy, or of the ANC, appoin­
ted as editor of a Times Media or Argus 
newspaper? Editors can be as maverick 
as they come (e.g. Ken Owen of the 
Sunday Times), but they have a safe pair 
of hands when it comes to defending the 
capitalist status quo. 

I have no quarrel with a proprietor's 
right to choose his own editor, but it is a 
bad day for an independent Press if there 
are no alternatives to outright proprie­
torial conflict. It is for this reason that I 
am a strong advocate of the need for 
pluralism in the ownership and control 
of newspapers. 

The Guardian, the Economist and, 
until its recent change, the Observer, 
pioneered the way to a different form of 
newspaper ownership — through public 

(Editors are chosen because they broadly 
agree with the main lines of policy 

of the proprietors } 
trusts. It is essential that these trusts 
should be commercially viable and not 
be dependent on state or other subsidies 
which would undermine their indepen­
dence and discourage sound commercial 
practice. I will come presently to consider 
the financial implications of establishing 
a newspaper trust. 

THE UNIVERSAL experience of 
newspapers operating in a free 

market economy is that there has been a 
steady growth of stronger newspapers 
(often parts of a conglomerate) and the 
attrition of smaller newspapers seeking 
to challenge them. To start a new 
national newspaper in the present situa­
tion — as was the case with the excellent 
British newcomer Independent — 
requires substantial initial capitalisation. 
What this means in practice is that 
commercially unpopular newspapers 
with a lack of heavy capital investment, 
and those advocating minority view­
points, exist only on the margins of the 
big battalions. This is unhealthy for 
democracy. 

It is a problem that has been recog­
nised in countries like France and 
Sweden where different methods have 
been tried to make it easier for weaker 
newspapers to survive. One way in which 
the French offer help is to provide 
cheaper postal and transport rates for 
newspapers to help cut the costs of 
communication and transport. While 
this is certainly a help, it also benefits the 
stronger newspapers since the con­
cessions are, rightly, applied uniformly. 

A more radical approach has been 
tried in Sweden where the advertising 
revenues of the bigger newspapers are 
taxed and the benefit apportioned on a 
pro rata basis to smaller newspapers 
calculated on the size of their circula­
tions. This has provided some help, but 
it has not proved entirely satisfactory. 
But the point is that in France and 
Sweden, there has been recognition of 
the need to help smaller newspapers 
overcome their economic problems. 

WHAT LESSONS are to be learnt 
from the experiences of especially 

European newspapers in planning for 
the development of a pluralist free Press 

in the new South Africa? 
First, that the new constitution should 

inscribe the right of a free Press as part of 
a general declaration in favour of free 
expression of opinion and access to in­
formation. It should also, as in the case 
of the German constitution, proscribe 
censorship — modified, perhaps, by 
curbs against racial utterances and hard 
pornography. Infringements against 
Press freedom should be made justi­
ciable. 

Second, as part of a law against all 
forms of monopoly (as in the case of the 
American anti-trust laws), newspaper 
monopolies should be made illegal. This 
would require a restructuring of the 
present ownership and control of news­
papers in this country. 

Third, the SABC should be restruc­
tured on the lines of the BBC with its 
guarantee of an independent source of 
income and a Board of representative 
trustees reflecting the major political 
and social interests in the country. How­
ever, the right of private television and 
broadcasting companies should be recog­
nised — again along the lines of the 
British model — though modified to 
avoid the vexatious criteria for licences 
introduced by the Thatcher government. 

Fourth, special rates of postage and of 
telecommunications should be provided 
for all newspapers and magazines. 

Fifth, consideration should be given 
to the creation of regional trusts to 
provide printing facilities for newspapers 
and magazines unable to afford the 
heavy cost of installing modern tech­
nology. These services should be pro­
vided on non-prpfitmaking but commer­
cial terms to make them as cheap as 
possible. 

THE TROUBLE I find with the 
currerit controversy over the restruc­

turing of the media is that it is being 
conducted in hokkies, concentrating only 
on individual aspects of the needs of a 
free Press instead of adopting a com­
prehensive view of the total problem. 

While the ANC document on Press 
freedom is good as a ringing declaration 
of democratic intentions it lacks specific 
proposals about how these are to be 
achieved in practice. # 

PAGE NINETEEN 


