ANC MEDIA POLICY

Waiting for Movement

The state has a future media he idea of a ‘rrmdi_a summit’ ;-}
; ; traw together the formations
paffcy. So do the nmnapahazs e bt
which own most of the media. elements of the media itself 1©
So, asks David Niddrie, how formulate a position on the media needs

i y of a democratic South Africa was first
long do we wait until the ANC 1 early in 1989.

develops one? In media circles, where isolated ini-
uatives in this direction were already
underway, it was greeted enthusiasti-
cally. Largely at the prompting of the
Association of Democratic Journalists
(ADJ), regional media summil commit-
tees were established o begin discus-
sions in preparation for a national media
summit, which Cosatw and the United
Democratic Front undertook Lo convene.
Since then ... nothing. The regional
commitiees have for the most part with-
ercd away and from the centre - from the
national convening committee under New
Nation editor Zwelakhe Sisulu - silence.
The democratic movement is thus
moving through a transition period and,
presumably, towards a democratic soci-
ety without an agreed and articulated

media policy.

Even on the issue of a possible ANC
daily newspaper, there is nol agreement,
Since 2 Fcbruary several leading ANC
figures have said the movement was
planning one; others have said, equally
firmly, that it isn"L

Virtually the only clear and uncon-
tradicted statement 10 emerge from the
democratic movement on media in the
last nine months is that they think press
freedom is *A Good Thing’'.

This is hardly a definitive statement.
Virtually without exception, all signifi-
cant political formations are saying the
same thing.

Others, meanwhile, are hard at work
to ensure that their views on how the
media should look are the ones that
dominate in the future.

A task force appointed by president
FW de Klerk's government is doing it at
the SABC. The Media Council, a non-
government body established under gov-
emment pressure by the media industry,
is proposing changes to legislation af-
fecting the media. It is doing so without
consulting any of the formationslikely to
have o govern the country in terms of

these revised laws.

The Argus company - the country's
biggest newspaper group, publishing
more than half the ncwspapers sold in
South Africa every day - is also secking
Lo pre-empt major post-apartheid restruc-
turing of the print media. But with a
political vision worthy of a company
which took its name from the vigilant,
100-eyed being of Greek mythology,
Argus is attempting 10 do so by making
the ANC, and anyone else who may
swing some weight after apartheid, an
offer it is going to be extremely difficult
1o refuse.

efore going into the details and

implications of these initiatives, it

is necessary first to establish what
might be considered a definition of press
freedom appropriate to the plural politi-
cal democracy likely 1o be established in
South Africa.

Press freedom is no more than one
means of exercising a prior and more
general right - that of freedom of expres-
s10n.

Al its most basic, freedom of expres-
sion grants to individuals the right to

WIP 70/71 - Page 41



speak freely to their immediate circle of
acquaintances.

Denying individuals this right - as the |
government did for the 30 years prior 1o
the legalisation of the ANC, the PAC, the

powerful political weapon. Ask the man
sentenced to three years' imprisonment
for writing *Viva ANC" on his lea-cup at
work a few years ago.

But freedom of expression goes fur-
ther than this localised right.

Communication in South Africa, asin
all other large and complex sociclics,
Lakes place not only by word of mouth,

between individuals. Information and |

opinions are distributed and received via
the printed word (newspapers eic.) and
by the broadcast media (radio and ielevi-
sion).

The United Nations Universal Decla-

ANC MEDIA POLICY

own M-Nct, the national ncws agency,
Sapa (which they own jointly with
SABC), the national mwsmpcrdlsmhu-
' tion networks, and the country's major

. paper production plants,
SACP etc. on February 2 - can be a |

ration of Human Rights recognises the |

resulting dual dictates of freedom of

cxpression. It acknowledges as a basic |

human right not only ‘the right 1o free-
dom of opinion and expression’, but also
the right ‘to scck, receive and impart
information and idcas through any media
regardless of fronticrs'.

But equality of access is a crucial
yard-stick by which the exercise of any
right is judged.

It is on the basis of inequality that |
most of the world rejected apartheid.

The most graphic demonstration of
this is the fact that just over 6-million
South Africans have since 1984 enjoyed
the right to elect representatives to the
tri-cameral parliament. A further 15-
million did not - they enjoyed only the
‘right’ 1o elect representatives 1o some
form of bantustan structure. This was
uncgual, and the world therefore con-
cluded that democracy did not exist in
South Afnca.

Applied to frecdom of expression, this
logic demands that all South Africans
enjoy equally the opportunity 1o express
their opinions: both at the level of ex-
pressing themselves o their immediate
circle and, more broadly, to the audi-
ences available to the national print and
broadcasting media structures,

While the ‘local’ right has arguably
existed equally for all South Africans
since 2 February (although restrictions,
such as that on advocating communism,
remain), no such automatic right of ac-
cess 10 the national audience exists.

Every one of the 1,5-million-plus
newspapers sold in South Africa every
day is published by one of six interlocked
companics, which bgiween them also

Page 42 -WIF ?Uﬂ"l

PR

|

And the four biggest of these compa-
nics are controlled, in wm, by South
Alfrica’'s three corporate giants - Anglo
American, Rembrandt and Sanlam -
which between them control more than
70% of the country’s public stock com-
panics.

A handful of ‘altemmative’ or inde-
pendent media publicalions have carved
for themselves a niche in the media, but
the fact remains that they are essentially
fringe publications. Argus’ The Sowetan

alone sclls more copies cvery day thanall |

the ‘aliernatives’ combined sell ina week.

Control of broadcasting is even more
concentraled, resting almostentirely with
the National Party, through SABC.

media owners choose to give it to - edi-
wors, reporiers eic. and who they, in twm
sclect as "newsworthy ',

As a result, there 1s little correlation

between opinions expressed by the media |

and those which appear 10 hold general

sway in sociely - on the issues of sanc- |
tions, armed resistance to apartheid, and i
on the much-debated questionofademo- |
crauc government's intervention in the |

economy,

Thisisnotthe resultof any conspiracy |

between the owners, editors and repon- |
ers.

Harvey Tyson asseried two months
before retiring as editor of The Star; “In
17 years as editor ...
approached by sharcholders, board

- members or management about editonial

(content).” But two decades carlier Bril-
ish political scientist Ralph Miliband had
countered a similar argument: ‘Editors
writc what they like because managers
like what they write’. Boards of direc- |
lors, unsurprisingly, appoint editors who |
agree with them.

We thus currently have a media in

' which there is no guaranieed right of

access, but which, because of its control |
structures, unintentionally skews national |

debates.
An appropriate definition of press

freedom must thus go beyond simply |

acknowledging the right of those who

own the printing presses and radio and |

television transmitters to exercise their |
right of freedom of expression. It must |
recognise the need to grant this right 1o
all people through diversification of |

g = 5 e ——— —

control.

Because current disparities of access
are experienced not by individuals, but
sectorally - the opinions and concems of
black people, the working class, women,
and rural populations are particularly
under-represented as sectors of socicty -
solutions offered must redress the sec-
loral imbalance, itscll primarily the re-
sult of apartheid.

ut if the specifics of those solutions
B must comc from the conlesting
parties themselves, on the basis of
democratic debate, one final issuc must
be raiscd. Why not nationalise? The media
is, after all, a national resource like wa-
ler, clectricity the railways or the post
office.
State monopoly media do not have a
successful history, almost invariably

- gravitaung towards a single perspective
Access is thus not a right, bul a privi- |
lege granted on the basis of who the |

view of socicly, inevitably that of the
ruling party - much as the commercial
media inevilably speaks the language of
those who ultimaiely conwol it

In Eastern Europe their failure to rec-
ord the growing discontent of socicty
further widened the gulf between ruler
and ruled.

And closer 1o home, in mulu-party
Zimbabwe where Robert Mugabe’s
Zanu-PF rules by popular mandate, the
state pnnt and broadcast media is criti-
- cisedeven fromawithin the ruling party as
. ‘his master’s voice’, reflecting what the

. government would like to be, rather than
whalt is.

And in South Africa itself, SABC

| provides a particularly gross example of
I was not once |

stale-monopoly broadcasting.

The problem with CLiff Saunders is
not that he is biased in favour of the white
government and its allies, but that his
bias distorts the view he presents of the
world.

A democratic alternative to this bias is
mol bias in the opposite direction, but an
accountable and representative broad-
casting service.

This, however, is precisely what De
Klerk's government is seeking to pre-
vent with the current initiative at SABC.

A government-appointed task force,
hcaded by SABC chief Christo Viljoen
and with strong representation from the
stale intelligence community, has for
several months been going through the
motions of charting the future of broad-
- casting in southern Africa (see WIP 69),

Iis conclusions are, however, virlu-
 ally pre-defined: SABC has begun ac-
cepting applications for national and




regional broadcast licenses - 30 have so
far been received.

They include M-Net's applicaton for
a licence 10 broadcast news; Bop TV's
application to broadcast beyond the
bantustan and Soweto; Capital Radio and

Radio 702 applications for national FM |

signals.
These are virtually assured, in ling

with what is now clearly a government f

policy of privatising as much of the air-
waves as is possible. The possibility also
exists that some or all of the existing
SABC regional stations such as Radip
Highveld, and some of the Radio Bantu
stations, will be sold off.

Although Pretona scems currently set
o hold on to its nauonal stations (byy

withseveral arcas of operation contracted = ©

out to private producers), the aim 15 tp
hand over to an incoming government a
stalc-ownced broadcast system whose
audience is drastically reduced from the
I4-million currently enjoyed by SABC,

And while this may be diversification
ol ownership of a type, it 1s of a very
special type: SABC is auempting 1o
concentrate the new licenses among al-
ready established media institutions,

None of the political or other organ;-
sations which have applied (Inkatha
reportedly among them) is being consid-
ered, according 1o broadcast industry
SOUrces.

And, they add, SABC has or intends
o approach Argus, Nasionale Media (the
major pro-government publishers) and
other major newspaper corporations Lo
ask that thcy submil applications,

and arc granted licences, an incoming
democratic government would have to
contend with multi-sector media giants
whose domestic and international influ-
ence would make any stale allempt o

lamper with their enterprises virtually |

impossible.

Some pre-emptive discouragement is
possible, however: the ANC has already
announced that privatisation of state
corporations will be reversed if and when
De Klerk's government is replaced by
one of which the ANC forms part.

On broadcasting, the warning could
be expanded to include any new licences
granted.

In sharp contrast to the SABC "keep it
out of their hands” initiative, Tyson, now

adirector of Argus which owns The Star, |

has put forward a proposal for co-opera-
tion with ‘any major, currcntly histon-
cally disadvantaged interest group ... o
launch their own media® which could

ANC MEDIA POLICY

imbalance in access Lo media.
Acknowledging an ‘imbalance of
resources, of opportunities and of media
coverage’ and the need to put it right as
soon as possible, Tyson told a confer-
ence organiscd by Rhodes University's

| journalism department: ‘[ believe the so-

called monopolistic press would be more
than happy to willingly share a century

skills;

« circulation expertise and distribution
management;

» advertising advice, volunteered free by
the agencies;

» Newspaper Press Union membership
and its shared facilities;

« Media Council membership.

Tyson stressed that he was speaking
in his personal capacity and that his offer
was not necessarily formal Argus policy.
Since then, however, Tyson has moved

' on to the Argus board. His general senti-

ment has, in addition, since been echoed
by other Argus execulives, and comes
after a year-long internal Argus commis-
sion ‘The Future of Newspapers',

His proposal is thus one which in all
probability carries some weight and is
worth considering,

Argus motives arc not al 15sue: argua-
bly, they are allempting (0 ensure as
smooth a possible ransformation of the
media, and one in which their own struc-

. tures remain untouched by an incoming

government. Cunsid-::ring the sh.arpl;',r

_ M.Ib‘-l,dl‘llld"}l' case atlemplts (o redress the | contrasting SABC initiative, this is not

necessarily something Lo criticise,
While it would leave the commanding
heights of the media in Argus hands it

' goes a long way o leveling the media

and a half of effort, talent, sweat, invest-

ment and experience Lo ensure faimess

- and balance, equal opportunity and di-
Il the newspaper companies do sop, |

versily of opinion and analysis’.

This sharing, he said would involve |

offering to historically disadvantaged '

interest groups all or any of the follow-
ng:

» full use of the mainstrcam printing
presses at the same rates as the papers

' now cost oul their own printing. This

would bea major concession, for the cost
of a single newly imported big press is
now prohibitive - as much as R100-mil-
lion for a large colour press with periph-
erals;

| = cqual use of all pooled distribution

resources, again al the same rates (usu-
ally based on circulation) as the existing
dailys and wecklys arrange for them-
selves;

« training facilities for editorial skills,
and advice on newspapering techniques.

' Everything, in fact, except participation
in the emerging press’ cditorial deci-

sions;
= secondment of newspaper managerial

playing ficld, and appears to give any
new media initiative - or several for that
malter - a rcasonable shol al contesting
on more-or-less equal terms in the media
markel place.

n media terms, Tyson's offer appears
Lo be an improved version of what De
Klerk offered in national political terms
when he offered 1o negotiate.

One of the problems in responding,
however, is the lack of an agreed and
comprehensive position from the demo-
cratic movementon whatitis looking for
in a national media.

Until consensusisreached inthe demo-
cratic movement, it must respond (o ini-
tiatives such as the Argus’ and SABC's
on an ad hoc basis. Such responscs as
there have been so far to SABC have
been based cither on a more general
opposition Lo state corporation privatisa-

- tion, or initiated from outside the leading

formations of the democratic movement
- from the Film and Alliecd Workers'

- Organisation and the Campaign for Open

Media. The leading formations of the
democratic movement have, themselves,
initiated nothing.

And until amedia summit takes place,
they will be without a policy basis from
which to do so. *

WIP 70/71 - Page 43



