SEARCHLIGHT SOUTH AFRICA

THE END OF A SERIES

It is with some regret that I announce that this issue of Searchlight South
Africa, the twelfth to appear since we commenced publication in Sep-
tember 1988, will be the last. The effort required to produce the journal
has proved to be too much for those who were connected with it and
there have been ‘casualties’.

Nonetheless, in closing the journal formally I have not come to dis-
miss our work and, contrary to Shakespeare’s Mark Anthony, must state
openly that I have come to praise it for what we achieved.

From he outset the editorial board set out to discuss developments in
Southern Africa and, true to our aims, we confined ourselves largely to
discussions of events on the sub-continent. We wrote about events as we
they unfolded, we reinvestigated crucial events in the history of labour
struggles and we looked at the careers of men and women who had been
active in or had written about South Africa. Although many of the his-
torical events and persons had been important in their day, most were
unknown to our readers — or so poorly described elsewhere that they
were misunderstood. I believe that through our writings we were able to
raise new questions and offer answers to place these people in a new
context.

The problems we all faced in our presentations arose from the late
development of South African radical historical writings — and we
could only dent the surface of studies that are in need of reinvestigation.
Obviously, we were not the only writers involved in re-examining aspects
of South African history and, although different, made no claims to
being unique. We rested on a tradition which extends back to the journal
of the Workers Party of South Africa, the Spark (1935-39), edited by
Clare Goodlatte (the ‘Red Nun’), Paul Koston and Y Burlak, and the
writings of members of the Forum Club in the carly 1950s including
Kenneth Jordaan of whom more is said below. I believe that our journal
contained articles that can claim to be both different and revealing,
They have been widely quoted and will be referred to by others for some
time to come.

Our progress has not been easy. The journal was banned and could
not be freely distributed in South Alrica — the excuse, from the censor’s
office, being that some official had misintcrpreted our London box
number, which had the initials BCM. This, they said, meant that the
journal was produced by the Black Consciousness Movement. If that
was the truth it was absurd and it was reprehensible. We were quite



2 SEARCHLIGHT SOUTH AFRICA, VOL 3, NO 4

obviously anything but supporters of Black Consciousness. I go further:
whatever our criticisms of the BcM (not the box number) there was no
reason to ban any of its publications. The ban on our journal was even-
tually lifted but it did prevent many from reading Searchlight South
Africa and, besides the loss of money to ourselves, we resented the
silencing of the journal in South Africa. Our partial satisfaction came
from the news that photocopying machines worked overtime reproduc-
ing articles.

I will return to some of the works published below, but must first
refer to those articles which set us apart from almost every paper across
the world which carried articles on Southern Africa.

In 1989 we were informed by members of the Workers Press that
former members of the Namibian nationalist movement Swapo (South
West African Peoples’ Organisation), then visiting Great Britain, had
been victims of an arbitrary purge of members by their movement’s
security department, had been arrested and were then transported to
prison camps in Angola. There they had been kept captive for five and
more years in pits six foot deep. Interviewed by Paul Trewhela and
Roman Eisenstein, they told a harrowing story of false arrest, spurious
accusations, imprisonment without trial and degradation at the hands of
their captors. This was a story that threw light on the liberation move-
ment that grew out of the then South West Africa, confirming our belief
that most such movements, if not all, were not to be trusted politically.
A later article in issue No 11 showed further that the treatment of these
women and also those in other liberation movements was reprehensible.

It was not hard to anticipate that similar stories would emerge from
the ANC and its armed forces, Umkhonto we Sizwe (MK). Stories had
been circulating for many years of the meaningless escapades that led to
the loss of lives of the men who had joined MK. Consequently when we
heard of the mutiny in Umkhonto in 1984 and of the exposures by five
men who had managed to reach Kenya we sought them out for an ex-
tended account of their part in the mutiny. In the unravelling of this story
Paul Trewhela played an outstanding role, encouraging the writers, ar-
ranging for their pleas for assistance to be transmitted to Nelson Man-
dela (then visiting Great Britain for the first time since his release from
prison), and trying to get some of the major British newspapers to print
extracts from their article. Trewhela’s subsequent articles on ANC ac-
tivities in exile, with the imprisonment of dissidents in Zambia and else-
where, will stand as a high-water mark in the exposure of illegal actions
by Congress leaders.

Trewhela also wrote about the trial (or mistrial) of Mrs Mandela. In
a trenchant article he examined the events surrounding the so-called
‘Mandela football club’ and provided an analysis that differed radically



SEARCHLIGHT SOUTH AFRICA - THE END OF A SERIES 3

from stories that appeared in the left press. Once again we were dif-
ferent — but have been proved correct.

The story we printed helped lift the lid on that event and was widely
read in South Africa. One Zulu-language journal Um Afrika, translated
the article and carried it in full, but elsewhere the account was
photocopied and widely circulated. We had also learnt of similar (or
cven worse) events in the Pan Africanist Congress, but never found
first-hand internal accounts of what had happened. The draft chapters
of a book, written by a member of their organization but pulped after
libel action was threatened, contained too many circumstantial accounts
Lo warrant its reproduction in our journal.

From our first issue, where we referred to events in the first three
decades of the century, we made it clear that we were not talking about
colour or ethnicity in South Africa but were concentrating on unravell-
ing the relationship between social classes in the country. While we were
opposed to every form of oppression in South Africa, our aim was to
show the class nature of that repression. We started off with accounts of
the activities of Ivon Jones (the man who moved socialists towards com-
munism during the First World War) and of Frank Glass, the first person
to declare his allegiance to the Left Opposition (or Trotskyism). We
followed up by reprinting the 1928 Moscow statement by SP Bunting --
leading communist in South Africa — in his attempt to stop the com-
munist movement’s slide into colour politics. Bunting’s attack on Buk-
harin in 1928, when he opposed the move to make the CPSA adopt the
‘Black Republic’ slogan, is one of the classic statements of communist
theory that has been long forgotten.

Many of our articles sought to further a tradition of viewing the
problems of South Africa in class terms and it was for this reason that
we criticised the Communist Party’s thesis that the issue in the country
was ‘internal colonialism’ — a term that has no meaning in the Marxist
lexicon and was only a thin veil to justify that party’s uncritical support
for the ANC. This did not mean that we ignored the country’s repressive
legislation any more than we could ignore tribal tensions in the country.
It was the need to stress what we believed were basic issues underlying
the situation in the country. It was in this light that we drew attention to
the writings of Kenneth Jordaan, who towered above his peers in the
1950s in his presentation of historical events in South Africa. His articles
appeared in journals of limited circulation and the sharp break in or-
ganization after Sharpeville, when the ANC, the PAC and the SACP were
banned, led to a collective memory lapse in the re-emergent left.

There were also large gaps in our knowledge of significant people
and movements in South Africa. I tried to fill some of the gaps, hoping
thereby to stimulate interest in Clare Goodlatte and in Ruth Schechter
Alexander — a radical commentator who inherited the mantle of Olive



4 SEARCHLIGHT SOUTH AFRICA, VOL 3, NO 4

Schreiner. I wrote an extended article on the Trotskyist movement in
South Africa, which was also published in the journal Revolutionary
History, and I contributed articles by (or based on the writings of) David
Ivon Jones and Frank Glass, two of the more important early com-
munists in South Africa. I continue such studies with a long article on the
Non-European Unity Movement in this issue and hope at some stage to
have them reprinted and included in a volume on the growth of resis-
tance in South Africa.

From the outset we knew that there were international dimensions to
what we uncovered. It would have been easy to digress: to write about
events across the world. Most left journals span the universe and carry
articles about trouble spots almost anywhere. We decided to con-
centrate on Southern Africa and to direct attention to other countries
only when they impinged directly on the southern end of the African
continent. In rare cases where there was specialist knowledge we
diverged from that policy — and it was by virtue of such knowledge that
we printed Ticktin’s article on Gorbachev. Even that fell within our
primary aim because theoreticians of the SACP like Joe Slovo discovered
the ‘greatness’ of Gorbachev when the USSR went into ignominious
decline and collapsed. It became necessary to criticise Slovo’s pamphlel
Has Socialism Failed? and show that in praising Gorbachev he had
failed to understand the very nature of the corruption of Marxism in the
USSR. This critique of Slovo is taken one step further in an article in this
issue.

It was the interconnection between George Padmore and CLR
James and events in the USSR as well as their writings on Africa that led
to our carrying articles on them and it was the cancellation of Salman
Rushdie invitation to a Congress of Writers conference in South Africa
that led to Trewhela’s article on the Satanic Verses.

Events outside South Africa proved to be one factor that led to the
collapse of National Party control. The demise of the USSR had been
signalled in a series of foreign policy changes both towards eastern
European states like Rumania and Hungary, to Poland on its western
flank and towards former colonial countries. This accelerated and led to
the dramatic changes in 1989 when the Berlin wall was demolished,
eastern Germany was incorporated into greater Germany, the regimes
in eastern Europe, once mis-called communist, were overthrown and
the ‘cold-war’ was formally ended. In Southern Africa this ended the
role of the USSR as a force and the establishment of US hegemony in
the region. The road to change in Southern Africa was opened in
Mozambique, in Angola, South West Africa/Namibia and ultimately in
South Africa. Even more importantly for South Africa, Soviet experts
called for changes in ANC and SACP strategy and there were drastic cuty
in the supply of money and arms to these movements. As indicated in the



SEARCHLIGHT SOUTH AFRICA — THE END OF A SERIES 5

article on Slovo this led to a U-turn in ANC/SACP rhetoric and their
participation in negotiations with the National Party government.

Putting the emphasis on world political changes does not belittle the
impact of the struggle inside South Africa which can be traced back to
the phenomenal rise of a black trade union movement, the youth revolt
— starting in Soweto — in 1976, the rent revolt of the 1980s, and the
emergence of the United Democratic Front to co-ordinate the struggle.
[n all this the guerilla army of the ANC played little role, but it was
inevitable that when change appeared imminent, it was this armed force
and the parent bodies, the ANC and the SACP, that made the running in
opening negotiations with the government.

We were not always right. Predictions can go notoriously wrong and
we had our fair share of error. But we were convinced then, as we are
now, that the removal of colour restrictions, important as they are,
provided no answer to the basic class exploitation on which South Africa
was (and is) built, I stressed this in issue No 6 when I wrote about the
misapplication of socialist energy to what is called ‘third worldism’. This
is an issue that is becoming more obvious to many now that discrimina-
tion solely on colour lines has been removed in South Africa. With the
removal of legislation based solely on ethnicity, discrimination on the
basis of class is all the more obvious. That problem is highlighted in the
contents of this issue and is also pointed to in an examination of the
[ailure of the Non-European Unity Movement which occupies so many
of the pages below.

Searchlight South Africa depended largely on the writings of Paul
Trewhela and myself. We hoped to secure contributions from South
Africa and although there were occasional articles and letters — all
gratefully received — the onus rested on the two of us to fill the remain-
ing pages of the journal. The burden proved to be too great and the cycle
was broken when I required extended hospital treatment and Paul’s
personal life led to his withdrawal. Consequently, except for an article
by Paul (held over from No 11), and a letter from Joe Rassool, I have had
(o write much of this issue. I must apologise to those of our readers who
might feel that I have stretched their patience to a limit.

Baruch Hirson

In the compilation of this issue the following journals and newspapers
were consulted

Guardian, Independent, New Nation, New Statesman and Society, Ob-
server, SA Times (London), Southern Africa Report (both the Canadian
journal and the South African newsletter), Star, Work in Progress.



