
 1 

Olivia Cassidy 

History of South Africa  

17 December 2013 

 

The Role of Vrye Weekblad in the Struggle Against Apartheid  

Abstract  

The anti-apartheid Afrikaner newspaper Vrye Weekblad was started by editor Max du Preez with 

the hope of delivering real news, rather than government propaganda, in Afrikaans to those who 

opposed the apartheid government. However, the newspaper took on much more of a mission 

when former hit squad commander Dirk Coetzee agreed to publish his tell-all confession, 

revealing details of the murders of many ANC and anti-apartheid activists, of which he took part 

as a commander of Vlakplaas.  

Key words  

Dirk Coetzee, Max du Preez, Jacques Pauw, Vrye Weekblad,, hit squad, Vlakplaas, Harms 

Commission, alternative media, alternative press 

Introduction  

The rule and demise of South Africa’s more than 40-year long apartheid regime was 

documented, whether truthfully or with ulterior motives, by various types of media. The state-run 

press functioned as a mouthpiece for the apartheid regime, and while read by many, was hardly 

trusted by those fighting against the government’s oppression. As a result, alternative 

newspapers worked to report the news that the government tried to suppress.  

However, an even smaller minority of the press published the truth about the 

government’s oppression in Afrikaans, appealing to the small population of Afrikaners who 

opposed the Afrikaner-run apartheid regime. Jacques Pauw and Max du Preez were two of these 

Afrikaner journalists who opposed the apartheid system that their predecessors created and their 



 2 

contemporaries, for the most part, upheld. The role of alternative newspapers in general in South 

Africa during the fight to end apartheid was an extremely important one, for they often offered 

truth to a nation denied knowledge of its government’s actions. However, Vrye Weekblad’s 

publication of Pauw’s article Bloedspoer von die SAP (“The South Africa Party’s Trail of 

Blood”) was especially groundbreaking because it provided evidence of state-sanctioned hit 

squads from a founding member himself.  

When Max du Preez, an Afrikaner born and raised in the Free State town of Kroonstad, 

decided to start an alternative Afrikaner newspaper, it was more out of need than want.  

‘[In 1987] I was loudly lamenting the state of the South African media, especially the 

Afrikaans newspapers. How would Afrikaners ever know what was really being done in 

their name by the National Party government if the newspapers did not start telling 

them? … There was only one thing one could do: launch a newspaper that would have 

the idea of an open, non-racial democracy in its credo. In Afrikaans. But that would 

mean taking on the National Party government and the Afrikaner establishment, and 

probably getting into trouble with the security forces. It wasn’t really feasible. In fact, it 

was madness’  (du Preez, 171). 

Given the absence of an alternative (anti-apartheid) newspaper in the Afrikaans language, du 

Preez felt it was necessary to start his own paper, no matter the challenges such a task would 

bring.  

To start any newspaper under South African apartheid with the motive du Preez had was 

difficult. Author and reporter Richard Pollak observed in 1981 that ‘Trapped between rising 

black anger on the left and Afrikaner repression on the right, the liberal journalist occupies 

narrower ground with every passing year’ (Pollak 95). Regardless, Vrye Weekblad was the result 



 3 

of du Preez’s unhappiness with the state of South Africa’s media, specifically the media in 

Afrikaans, and was ‘the first anti-apartheid newspaper in the history of the Afrikaans language’ 

(du Preez 175). Professor Keyan Tomaselli, who has published extensively on the South African 

media, and P Eric Louw, both academics the University of kwaZulu-Natal, categorise Vrye 

Weekblad as ‘[part of the] social-democrat independent press,’ which fell into line with the 

progressive presses that ‘espoused a national democratic inclusivist approach, which aimed to 

help build a non-sectarian and non-racial South African nationalism’ (Tomaselli and Louw, 6, 

10).  

From its inception, Vrye Weekblad consistently ran stories that opposed the established 

apartheid government. However, the most important article its editor and journalists ran – and 

consequent battle they fought – came to Afrikaner journalist Jacques Pauw in the form of Dirk 

Coetzee. Coetzee was a former Security Police captain who revealed that he had helped to found 

and lead a government-sanctioned ‘hit squad’, whose existence the government of the day 

denied. This hit squad was known as C1 or Vlakplaas, and was responsible for the murders of 

many ANC members and anti-apartheid activists, including student activist Sizwe Khondile, 

human rights lawyer Griffiths Mxenge, academic and activist Ruth First, among countless others. 

Coetzee believed the National Party turned on him after ‘a botched kidnapping attempt in 

Swaziland and the killing of a diamond dealer in Lesotho’ (du Preez 213). He felt the 

government was watching his every move by monitoring his phone calls, and was ‘clearly 

embittered with the security police’ (Pauw 16). As a result, Coetzee sought revenge on the police 

generals he had come to hate by exposing the government’s blood-stained secrets; namely, the 

unit in the South African security police called Vlakplaas (named after the farm outside Pretoria 

http://www.sahistory.org.za/people/griffiths-mlungisi-mxenge
http://www.sahistory.org.za/people/ruth-herloise-first


 4 

where they were stationed), of which Coetzee had been founder and captain, whose purpose was 

to capture and execute political opponents. 

Journalist Jacques Pauw had heard of Coetzee’s story as early as 1985 (it would not be 

published in Vrye Weekblad until 1989), but could not locate Coetzee or validate the shocking 

story he shared of a secret government assassination team. However, when Namibian lawyer 

Anton Lubowski, a good friend of du Preez and Pauw’s, was ‘shot in the back outside his house’ 

(du Preez 121) in September of 1989, the journalists began the search for Coetzee in order to 

expose the government arm they knew had to be acting in these murders. They found Coetzee 

relatively quickly, though he was not as anxious to share his story as he had been a few years 

earlier.  

In 1985, Coetzee had gone to several different newspapers and ‘even two members of 

parliament’ (du Preez 213) with his story, wanting to expose the violence he had witnessed and 

confess the crimes he had committed, but was rejected by all. As du Preez describes in his 

autobiography, ‘[No one] would touch it… nothing was done. [Coetzee’s story] was dangerous; 

it went to the core of what apartheid really was’ (du Preez, 213). Since that experience, Coetzee 

had become somewhat more resigned in his quest to reveal the truth.  

It is important to note here the role that Pauw and du Preez’s Afrikanerness played in 

their ability to make this article come to fruition. Coetzee had to be convinced to publish his 

story, and Pauw was able to do so by speaking Coetzee’s language and understanding his 

background. In the case of the Bloedspoer article, and the many confessions from policemen and 

soldiers that followed, du Preez and Pauw’s unique positions as anti-NP Afrikaners gave them a 

journalistic advantage. As du Preez describes,  



 5 

‘Many people found it strange that policemen and soldiers picked Vrye Weekblad, an 

Afrikaans newspaper, for their confessions. I knew why. As white Afrikaner men, Jacques 

[Pauw] and I understood where these people came from and what made them do what 

they did. We were fellow Afrikaners; we not only spoke the same language, we 

understood the ethnic code of Afrikaners’ (du Preez 219).   

It is not to say that as Afrikaners their path was simple, for it was not. But their identities as 

Afrikaners became more important in Coetzee’s case, as it seems that only someone with an 

understanding of his background would have been able to convince him at the time to share his 

story.  

Publishing Coetzee’s confession would be no easy feat. Editor du Preez and journalist 

Pauw went through his story many times, checking time and again that it would hold up under 

scrutiny and was not embellished. As Professor of Communication Studies Gordon S. Jackson 

observes, ‘The editors of [Vrye Weekblad] had experience working in the mainstream press. The 

result… was that they [would] not allow their reporters to get away with distortion. They [had] 

too much at stake to risk losing their credibility’ (Jackson 56). Coetzee passed their test. But, he 

required that he be given a safe place out of the country to live before going forward with 

publishing the article, in anticipation of the government’s brutal backlash. Vrye Weekblad, a 

small and barely profitable newspaper at the time, did not have the funds to provide such a 

requirement, though du Preez and Pauw agreed it was a necessary provision. They turned to the 

African National Congress (ANC) for help, and within a few months, plans for Coetzee to be 

transported to London were arranged via the ANC.  

Though Du Preez and Pauw were convinced that taking the necessary measures to protect 

Coetzee in order to publish his story was the right thing to do, they nonetheless felt a certain 

http://www.sahistory.org.za/organisations/african-national-congress-anc


 6 

amount of guilt. Du Preez describes Pauw’s hesitation to accompany Coetzee to England on the 

grounds that he felt he was ‘helping an apartheid assassin escape justice in South Africa’ (du 

Preez 216). Du Preez’s choice of the word “justice” presumably equates retaliation, or at the 

least a public trial, for the crimes Coetzee had committed. However, the journalists knew that 

exposing the truth about a government hit squad of the magnitude of Vlakplaas would ultimately 

bring a greater good to South Africa than their choice to ‘punish’ Coetzee would. Publishing his 

words would bring tangible progress towards ending the apartheid regime by shining a light on 

an appalling part of history that had thus far been left in the dark. As du Preez describes, ‘Find 

the proof [of the government’s assassinations], and ordinary people would be forced to look into 

their hearts and say, “We cannot go along with that”’ (du Preez 213). Exposing the horrible truth 

of government hit-squads was the first step to gaining local and international support against the 

apartheid regime.  

As plans were being arranged with the ANC to get Coetzee to London, the unexpected 

occurred. Almond Nofemela, a Vlakplaas policeman, revealed the truth about Vlakplaas – the 

same truth Vrye Weekblad was about to publish – to the Weekly Mail. Nofemela was ‘a black 

death squad member who had dared to indulge in the freelance killing of a white farmer,’ (Bell 

11), and was about to be hung on death row for the murder. When his Vlakplaas comrades did 

not save him, he told all, naming Dirk Coetzee as his police Captain. Du Preez and Pauw 

wereshocked to see their story published first – but relieved that ‘all of [Nofemela’s] statements 

supported what Dirk had told us’ (du Preez 215).  

 

After Nofemela’s confession was released, du Preez and Pauw published their article as 

quickly as possible. On 17 November 1989, ‘Vrye Weekblad published the most important story 



 7 

in its existence’ (du Preez 188). A large photo of Coetzee’s face was put on the cover, ensuring 

that there was no doubt as to who was accusing the state, surrounded by the words 

“BLOESPOOR” (Trail of Blood) “VAN DIE SAP” (Of the South Africa Party). The description 

on the cover read, ‘Meet Captain Dirk Johannes Coetzee, commander of the SA Police’s death 

squads. He tells the full gruesome story of political assassinations, poisoned cocktails, bomb 

attacks and letter bombs’ (du Preez 188).  

  
 

(Photograph of Vrye Weekblad cover; available at 

https://pbs.twimg.com/media/BEvC5YiCQAAIvcz.jpg; Permission: unknown. Please 

contribute.)  

 

The Vrye Weekblad article had many effects. Firstly, it finally confirmed the suspicions 

that many had held, that the government was complicit in the disappearances and deaths of so 

many anti-apartheid activists. Though many had long suspected such a tie, reading the 

confession made by a former Captain of the security police was shocking. Secondly, as 

‘Coetzee’s allegations were simultaneously the lead stories on the front pages of leading British, 

European and American newspapers’ (Pauw 29), the article sparked the outrage of the 

https://pbs.twimg.com/media/BEvC5YiCQAAIvcz.jpg
http://www.sahistory.org.za/forms/contribute
http://www.sahistory.org.za/forms/contribute


 8 

international community, and an influx of international support for the anti-apartheid cause. 

Thirdly, it put Vrye Weekblad on the map. This was both a good and bad result for the small 

alternative newspaper. With attention came both subscribers and scrutiny, but scrutiny from the 

National Party government was not of the passive variety. Du Preez and Pauw were sued by the 

government under the Protection of Information Act, but a judge in London, where the hearings 

were held at the South African Embassy, found them not guilty. This was a huge victory for the 

paper, though an appeals court would later overturn the rulings.  

After publishing the article, du Preez suggested in Vrye Weekblad that the crimes 

revealed in the Bloedspoer article needed to be testified in a public setting. ‘I wrote in my 

editorial [that accompanied Bloedspoor]: “…the absolute minimum which each civilised South 

African now expects from the government is that a full-fledged commission of inquiry be 

appointed immediately and that all involved are forced to testify and be questioned in public”’ 

(du Preez, 217). Instead, they got a commission of inquiry known as the Harms Commission, 

named after its residing judge Louis Harms, who was appointed by the new state president FW 

de Klerk. In this commission, the charade continued in public. Murderers denied their 

involvement, mocked the idea that hit squads existed, and ridiculed Coetzee as mentally 

unstable. As Coetzee’s lawyer, Peter Harris, describes, despite the fact that serious allegations of 

a government hit squad were at hand, Judge Harms ‘sees [the commission] as an opportunity to 

show off… [Harms] loses control and responds loudly [to Coetzee’s story], “That’s a lot of 

crap”… Coetzee smiles ruefully and shakes his head at the judge’s conduct… The commission 

[was] a farce… I [was] furious’ (Harris 293 - 294).  Du Preez posits that ‘It was their most useful 

campaign of deception yet…Years later, some of the same characters confessed to the Truth 

http://www.sahistory.org.za/topic/national-party-np
http://www.sahistory.org.za/dated-event/vlakplaas-commander-testifies-harms-commission-about-secret-police-killings-1981%3E.
http://www.sahistory.org.za/people/frederik-willem-de-klerk
http://www.sahistory.org.za/people/frederik-willem-de-klerk


 9 

Commission that they had all colluded to lie’ (du Preez, 219). But for the time being, Coetzee 

and Vrye Weekblad’s best efforts could not force the government to desist in denial.  

In looking at a broader scope of recent South African history, it is truly incredible to see 

the 180-degree shift that occurred in government stance in ten years. In 1985, Coetzee, an 

Afrikaner man and former security captain, wanted to publicly confess the crimes he witnessed 

and committed as an agent of the apartheid government, and could not find (in the media nor in 

the government) any platform to do so. Ten years later, in 1995, the Promotion of National Unity 

and Reconciliation Act was passed, creating the TRC (Official TRC website). The TRC’s 

mission was to make public the disturbing and, at that point, often unknown, events that had 

occurred under the apartheid government.  Coetzee did testify in front of the TRC, this time 

confessing to the world what he had originally confessed to Vrye Weekblad. He testified for a 

number of murders, and was granted amnesty for his role in the brutal murder of Griffiths 

Mxenge (Mail & Guardian 1997).  

This shift in mentality – from members of parliament and newspapers refusing to listen to 

Coetzee’s story, to the TRC inviting all stories like his to testify in the public spotlight – in a 

mere ten years (1985 – 1995) helps one understand why many people were hesitant to support, or 

were angered by, the TRC’s stance that reconciliation was more important than justice in the 

form of punishment. In her book Truth and Lies, photojournalist Jill Edelstein mirrors these 

sentiments. She says, ‘The radical step of putting truth and reconciliation before justice was 

justified by the belief that finding out the truth was an overriding priority…. [it would] establish 

a common understanding of the past [that could be used] as a basis to forge a new national 

identity’ (Edelstein 35). The SAHO post on the TRC Hearing on the Death of Griffith Mxenge 

quotes Angie Kapelianis as saying that ‘truth defeats justice… [as] Dirk Coetzee, Almond 

http://www.sahistory.org.za/dated-event/promotion-national-unity-and-reconciliation-act-no-34-providing-investigation-towards-es
http://www.sahistory.org.za/dated-event/promotion-national-unity-and-reconciliation-act-no-34-providing-investigation-towards-es
http://www.sahistory.org.za/archive/trc-hearing-death-griffith-mxenge


 10 

Nofemela and David Tshikalanga get amnesty [for their roles in the death of Griffith Mxenge]’. 

There is no doubt that despite the platform of the TRC, there was still a strong desire from many 

South Africans for punishment of those who acted as the government’s murderous puppets. 

However, it was the prevailing sentiment that exposing the history of what had really occurred 

during the apartheid years would ultimately be more important.  

The difficult role of exposing truths suppressed by a militant government regime is 

exemplified by Vrye Weekblad’s publication of Bloedspoer van die SAP. Professor of 

Communication Gordon S. Jackson acknowledged in 1993 that ‘the alternative press models key 

features of what a growing segment of tomorrow’s press in South Africa could look like… it will 

embrace political positions closer to those of the alternative papers than those of the mainstream 

press’ (Jackson 65). Walter Sisulu’s son, Zwelakhe, editor of the alternative newspaper New 

Nation, said in 1986 that ‘The alternative media in this country are in the process of becoming 

the mainstream media’ (Jackson 69).  

Du Preez discusses his time at the South Africa Broadcasting Corporation working on the 

weekly reports covering the TRC as just that: the spirit of the alternative press having a louder 

voice, through the TRC and the SABC. Through the TRC, du Preez and Pauw’s (and so many 

others’) hopes for a louder voice of truth came true, and their mission to uncover the horrific 

wrongdoings of the apartheid government was expanded exponentially.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.sahistory.org.za/people/walter-ulyate-sisulu
http://www.sahistory.org.za/people/zwelakhe-sisulu


 11 

Bibliography 

 

Bell, Terry (2001). Unfinished Business: South Africa, Apartheid and Truth, RedWorks Press,  

South Africa.  

 

Du Preez, Max (2003). Pale Native: Memories of a Renegade Reporter, Zebra Press, South  

Africa.  

 

Edelstein, Jillian (2001). Truth and Lies from the TRC in South Africa, 2
nd

 ed. The New  

Press, New York.  

 

Harris, Peter (2008). In a Different Time: The Story of the Delmas Four, 1
st
 ed. Umuzi /  

Random House Ltd, South Africa.  

 

Jackson, Gordon S. (1993). Breaking Story: The South African Press, Westview Press,  

Boulder, Colorado.  

 

Official Truth and Conciliation Website, (2009). Available at  

<http://www.justice.gov.za/trc/index.html> 

 

Pauw, Jacques (1991). In the Heart of the Whore: the Story of Apartheid's Death Squads.  

1st edn. Southern Book Publishers Ltd. PDF format.  

 

Photograph of the Vrye Weekblad “Bloedspoor van die SAP” front page. (17 November 1989).  

Available at  https://pbs.twimg.com/media/BEvC5YiCQAAIvcz.jpg. Permission: 

Unknown. Please contribute.  

 

Pollack, Richard (1981). Up Against Apartheid: The Role and Plight of the Press in South Africa.  

Southern Illinois University Press, US.  

 

Staff Reporter (1997). ‘Coetzee gets amnesty for Mxenge murder’, The Mail & Guardian.  

Available from http://mg.co.za/article/1997-08-04-coetzee-gets-amnesty-for-mxenge-

murder.  

 

Tomaselli, Keyan and Louw, P. Eric (1991). The Alternative Press in South Africa, 

Anthropos Publishers, South Africa.  

 

TRC Hearing on the Death of Griffith Mxenge. Available at  

http://www.sahistory.org.za/archive/trc-hearing-death-griffith-mxenge.  

 

Vlakplaas Commander testifies before Harms Commission about secret police killings in 1981,  

(2009). Available at <http://www.sahistory.org.za/dated-event/vlakplaas-commander-

testifies-harms-commission-about-secret-police-killings-1981>.  

https://pbs.twimg.com/media/BEvC5YiCQAAIvcz.jpg
http://www.sahistory.org.za/forms/contribute
http://mg.co.za/article/1997-08-04-coetzee-gets-amnesty-for-mxenge-murder
http://mg.co.za/article/1997-08-04-coetzee-gets-amnesty-for-mxenge-murder
http://www.sahistory.org.za/archive/trc-hearing-death-griffith-mxenge
http://www.sahistory.org.za/dated-event/vlakplaas-commander-testifies-harms-commission-about-secret-police-killings-1981
http://www.sahistory.org.za/dated-event/vlakplaas-commander-testifies-harms-commission-about-secret-police-killings-1981

